“Access to Durable Solutions among IDPs in Iraq”: UN Migration Agency, Georgetown University Publish Study

Iraq - The research study “Access to Durable Solutions Among IDPs in Iraq” released today (06/06) studies the experiences of displaced Iraqis, their adaptation to displacement and durable solutions.

This study was conducted by the UN Migration Agency (IOM) and Georgetown University’s Institute for the Study of International Migration and the Centre for Contemporary Arab Studies. The study found that only through security will Internally Displaced Persons (IDPs) find durable solutions.

More than 3 million Iraqis continue to be displaced by the conflict that began in January 2014. In this context of long-term displacement, the durable solutions study aims to help build a better understanding of IDPs’ realities and progression towards durable solutions, in order to foster stability and integration.

Data was collected through a survey administered to 3,900 Iraqi IDP families living outside of camps in four governorates: Baghdad, Basrah, Kirkuk, and Sulaymaniyah. Qualitative interviews were also conducted with host community members and IDPs. 

Additional planned rounds of data collection will enable comparison of the factors that shape IDPs’ search for durable solutions as they return, resettle and integrate.

Displacement is an effective protection strategy; the study found that personal security in displacement depends on contextual factors, particularly on social connections. The vast majority of IDPs were welcomed by the host communities in Iraq and in Iraqi Kurdistan; only a tiny minority of IDPs reported experiencing discrimination or violence due to their displacement status.

However, IDPs experience a significant worsening in their housing standards and general quality of life as a consequence of their displacement, and moving to slum-like dwellings or sharing houses and borrowing money from family and friends seems to be the most widespread strategy to cope with the decline in living standards.

Factors like unemployment, employment in the informal sector and lost hope in finding a job are all high among IDPs, create a disheartened workforce, and increase vulnerability to exploitation and uncertainty.

The study also notes that displacement is an urban phenomenon. The presence of support networks pulled the majority of IDPs away from rural areas and toward urban locations to connect with family and seek work. This adds to the difficulties in finding appropriate jobs and integrating and adapting to the urban lifestyle. In addition, abandoned fields in rural areas are exposed to long-term damage that may hinder livelihoods upon return.

“This study on Iraqi displacement highlights the importance of safety and security as the main requirement for accessing durable solutions,” said Thomas Lothar Weiss, IOM Iraq Chief of Mission. “Some Iraqis have found durable solutions with assistance from their family, friends and host community members, all of whom we commend. The study also notes that international aid has played an important role in meeting the needs of displaced Iraqis. IOM Iraq in cooperation with humanitarian partners will continue to provide life-saving solutions for IDPs as long as this aid is needed,” added Weiss.

“The combination of a longitudinal survey and in-depth interviews with IDPs and host community members allows us to see trends and flesh them out with concrete examples,” said Rochelle Davis of Georgetown University, Walsh School of Foreign Service. “Moreover, the data collectors’ knowledge developed from following the families over time offers a much more complex and accurate understanding of what constitutes durable solutions for Iraqi IDPs,” continued Davis.

The research was funded by the US State Department, Bureau of Population, Refugees, and Migration through IOM’s Community Revitalization Program (CRP), a multi-dimensional programme that aims to assist returnees, IDPs and host community members affected by protracted displacement through the holistic socio-economic recovery of the communities they call their home.          

The report can be accessed on the IOM Iraq website: http://iomiraq.net/reports/access-durable-solutions-among-idps-iraq

For further information, please contact IOM Iraq:

For media inquiries:

Sandra Black, Tel. +964 751 234 2550, Email: sblack@iom.int or

Hala Jaber, Tel. +964 751 740 1654, Email: hjaberbent@iom.int, or

For research inquiries:

Lorenza Rossi, lrossi@iom.int

Georgetown University:

Rochelle Davis, Email: rad39@georgetown.edu

* * * * *

إصدار دراسة بعنوان "الوصول إلى حلول دائمة للنازحين في العراق" من قِبل وكالة الأمم المتحدة للهجرة وجامعة جورج تاون

 

الدراسة البحثية بعنوان "الوصول إلى حلول دائمة للنازحين في العراق"، التي نشرت اليوم (٦ حزيران) تنظر إلى تجربة النازحين العراقيين، وتكييفهم مع النزوح والحلول الدائمة.

فقد تمت هذه الدراسة من قِبل وكالة الأمم المتحدة للهجرة (المنظمة الدولية للهجرة) ومعهد دراسات الهجرة الدولية التابع لجامعة جورج تاون ومركز الدراسات العربية المعاصرة. ووجدت الدراسة بأن النازحين سيتمكنون من إيجاد حلولا دائمة فقط من خلال تحقيق الأمن.

لا يزال هناك أكثر من ٣ مليون عراقي نازح بسبب النزاع الذي بدأ في كانون الثاني ٢٠١٤. وفي سياق النزوح الطويل الأمد، تهدف دراسة إيجاد الحلول الدائمة إلى المساعدة على بناء فهم أفضل لأوضاع النازحين والتوصل إلى حلول دائمة بهدف تعزيز الاستقرار والتكامل.

فقد تم جمع البيانات من خلال دراسة شملت ٣٩٠٠عائلة عراقية نازحة يعيشون خارج المخيمات في أربع محافظات: بغداد والبصرة وكركوك والسليمانية. كما أجريت مقابلات نوعية مع أفراد المجتمع المضيف والنازحين.

وستمكن الجولات الإضافية المخططة لجمع البيانات من مقارنة العوامل التي تشكل عملية بحث النازحين عن حلول دائمة عند عودتهم وإعادة توطينهم ودمجهم.

النزوح هو استراتيجية فعالة للحماية؛ ووجدت الدراسة بأن الأمن الشخصي في النزوح يعتمد على العوامل السياقية، ولا سيما العلاقات الإجتماعية. وقد رحبت المجتمعات المضيفة في العراق وفي إقليم كردستان بالغالبية العظمى من النازحين، ماعدا أقلية ضئيلة منهم أفادت بأنهم يعانون من التمييز أو العنف بسبب كونهم نازحين.

ومع ذلك، يواجه النازحون تفاقما كبيرا في معاييرهم السكنية ونوعية الحياة العامة نتيجة النزوح، ويبدو أن الانتقال إلى الأحياء الفقيرة مثل المساكن أو تقاسم المنازل واقتراض الأموال من العائلة والأصدقاء هو أكثر الاستراتيجيات انتشارا للتعامل مع انخفاض مستويات المعيشة.

كما يؤدي ارتفاع عوامل البطالة والعمالة في القطاع غير الرسمي وفقدان الأمل في العثور على وظيفة، إلى خلق قوة عاملة محبطة بين النازحين، ويزيد من تعرضهم للاستغلال وعدم اليقين.

وتلاحظ الدراسة أيضا بأن النزوح أصبح ظاهرة حضرية.فوجود شبكات الدعم دفعت إلى انتقال غالبية النازحين من المناطق الريفية نحو المناطق الحضرية للتواصل مع العائلة والسعي للعمل. وبالتالي تزيد هذه الظاهرة من صعوبة إيجاد الوظائف المناسبة، والدمج في نمط الحياة الحضرية والتكيف معه. وعلاوة على ذلك، تتعرض الحقول المهجورة في المناطق الريفية لأضرار طويلة الأمد مما قد تعرقل سبل كسب العيش عند العودة.

وعن هذه الدراسة، قال السيد توماس لوثر فايس رئيس بعثة المنظمة الدولية للهجرة: " تُبرز هذه الدراسة الخاصة بنزوح العراقيين مدى أهمية السلامة والأمن كشرط أساسي للوصول إلى حلول دائمة. وقد وجد بعض العراقيين حلول دائمة بمساعدة من أسرهم وأصدقائهم وأفراد المجتمع المضيف،حيث نثني عليهم جميعا. وبينت الدراسة أيضا أن المساعدات الدولية لعبت دورا هاما في تلبية احتياجات العراقيين النازحين. وستواصل المنظمة الدولية للهجرة في العراق بالتعاون مع الشركاء في المجال الإنساني في تقديم الحلول المنقذة لحياة النازحين، طالما أن النازحين بحاجة إلى هذه المساعدات ".

وكما قالت السيدة روشيل ديفيس من جامعة جورج تاون في كلية والش للشؤون الخارجية: "إن الجمع بين الدراسة المطولة والمقابلات المتعمقة مع النازحين وأفراد المجتمع المضيف يسمح لنا أن نرى كل الاتجاهات ونسخها بأمثلة ملموسة. وعلاوة على ذلك، يقدم معرفة جامعي البيانات المطور والمستمد من متابعة الأسر بمرور الوقت فهما أكثر تعقيدا ودقة لإيجاد حلولا دائمة للنازحين العراقيين ".

وقد تم تمويل البحث من قبل وزارة الخارجية الأمريكية لشؤون السكان واللاجئين والهجرة من خلال برنامج المنظمة الدولية للهجرة لتنشيط المجتمع، وهو برنامج متعدد الأبعاد يهدف إلى مساعدة العائدين والنازحين وأفراد المجتمع المضيف المتضررين من نزوح طويل الأمد من خلال التعافي الإجتماعي والإقتصادي الشامل للمجتمعات التي يسمونها بموطنهم.

يمكن الاطلاع على التقرير على موقع المنظمة الدولية للهجرة في العراق: http://iomiraq.net/reports/access-durable-solutions-among-idps-iraq

لمزيد من المعلومات، لرجاء الاتصال بالمنظمة الدولية للهجرة في العراق:

للاستفسارات الخاصة بالاعلام:

ساندرا بلاك، رقم الهاتف. 9647512342550+، البريد الالكتروني: sblack@iom.int أو

هالة جابر، رقم الهاتف. 9647517401654+، البريد الالكتروني: hjaberbent@iom.int

للاستفسارات الخاصة بالبحث:

لورينزا روسي، البريد الالكتروني: lrossi@iom.int أو

جامعة جورج تاون:

 روشيل ديفيس، البريد الالكتروني: rad39@georgetown.edu