Germany Enhances Support for Community Policing in Iraq

A recent community policing forum in Dohuk, Iraq. Photo: IOM

Baghdad – This week the German Federal Foreign Office bolstered IOM’s Community Policing (CP) programme in Iraq by providing an additional 1.7 million Euros, raising Germany’s total contributions to this important effort to 5.7 million Euros.

IOM’s CP programme aims to contribute to enhanced security and stability in Iraq, by facilitating dialogue between communities and law enforcement actors, through Community Policing Forums (CPF) in communities affected by conflict and displacement.

In the last three years 101 Community Policing Forums (CPFs) have been established across Iraq with the support of IOM. CPFs aim to resolve a variety of security concerns at the community level, including those related to housing, land and property (HLP) disputes, access to water and electricity, civil unrest, documentation for internally displaced persons (IDPs) and returnees, child protection, human trafficking, sexual harassment and domestic violence.

The German Ambassador to Iraq, Dr. Cyrill Nunn, said, “Community Policing is an important strategy to bring together socially fragmented communities in Iraq to peacefully resolve security related problems. Germany supports Community Policing to build and strengthen mutual trust between citizens and law enforcement agencies, contributing to safe and stable communities - the building blocks of a stable Iraq.”

CPFs are facilitated by a CP officer from the local police department and by elected community members. IOM guides CPFs in the development of community safety plans which identify the most critical security and safety issues that can be addressed and tackled by the community and the police. 

Gerard Waite, IOM Chief of Mission in Iraq commented, “Issues are resolved mainly through identifying the correct entity to refer to, either law enforcement, public institutions, civil society organizations, or the community themselves.”

“The success of these forums can be seen through a variety of indicators, such as a decrease in crime, an increase in the level of cooperation from the community in solving security problems, and less use of force by police towards members of the community,” Waite adds.

Brigadier Khalid Falah Kadhim, head of Iraq CP Directorate within the Government of Iraq’s Ministry of Interior, testifies to the positive impact the CP model has had on local police structures at the community level: “The logistical and technical support provided by IOM to rebuild infrastructure and strengthen the capacity of community policing has played a fundamental role in peace building in communities, and we are thankful to the Government of Germany for providing this support.”

 

For more information please contact:

Sandra Black in IOM Iraq, Tel: +964 751 234 2550, Email: sblack@iom.int

*   *   *   *   *

تعزز ألمانيا دعم الشرطة المجتمعية في العراق

بغداد - عززت وزارة الخارجية الألمانية الاتحادية هذا الأسبوع برنامج الشرطة المجتمعية في العراق التابع للمنظمة الدولية للهجرة من خلال توفير 1.7 مليون يورو إضافية ، مما رفع إجمالي مساهمات ألمانيا في هذا الجهد الهام إلى 5.7 مليون يورو.

يهدف برنامج الشرطة المجتمعية التابع للمنظمة الدولية للهجرة إلى المساهمة في تعزيز الأمن والاستقرار في العراق ، من خلال تسهيل الحوار بين المجتمعات المحلية والجهات الفاعلة في مجال فرض القانون ، من خلال منتديات الشرطة المجتمعية في المجتمعات المتضررة من النزاع والنزوح.

ﻓﻲ اﻟﺳﻧوات اﻟﺛﻼث اﻟﻣﺎﺿﯾﺔ ، ﺗم إﻧﺷﺎء 101 ﻣﻧﺗدى ﻟﻟﺷرطﺔ اﻟﻣﺟﺗﻣﻌﯾﺔ ﻓﻲ ﺟﻣﯾﻊ أﻧﺣﺎء اﻟﻌراق ﺑدﻋم ﻣن اﻟﻣﻧظﻣﺔ اﻟدوﻟﯾﺔ ﻟﻟﮭﺟرة. تهدف هذه البرامج إلى حل مجموعة متنوعة من المخاوف الأمنية على مستوى المجتمع ، بما في ذلك النزاعات المتعلقة بالإسكان والأراضي والممتلكات ، والحصول على الماء والكهرباء ، والاضطرابات المدنية ، ووثائق النازحين والعائدين ، وحماية الأطفال. والاتجار بالبشر والتحرش الجنسي والعنف المنزلي.

وقال السفير الألماني في العراق ، د. سيريل نون ، "إن الشرطة المجتمعية هي استراتيجية مهمة للجمع بين المجتمعات المجزأة اجتماعياً في العراق لحل المشاكل الأمنية ذات الصلة سلمياً. تدعم ألمانيا الشرطة المجتمعية لبناء وتعزيز الثقة المتبادلة بين المواطنين وجهات فرض القانون ، والمساهمة في مجتمعات آمنة ومستقرة - لبناء عراق مستقر.

يتم تسهيل منتديات الشرطة المجتمعية من قبل ضباط الشرطة المجتمعية من إدارة الشرطة المحلية وأعضاء المجتمع المنتخبين. تقوم المنظمة الدولية للهجرة بتوجيه منتديات الشرطة المجتمعية في تطوير خطط سلامة المجتمع التي تحدد أهم قضايا الأمن والسلامة التي يمكن معالجتها من قبل المجتمع والشرطة.

وعلق السيد جيرار ويت ، رئيس بعثة المنظمة الدولية للهجرة في العراق ، قائلاً: "يتم حل القضايا بشكل أساسي من خلال تحديد الكيان الصحيح الذي يجب الرجوع إليه ، إما من خلال فرض القانون ، أو المؤسسات العامة ، أو منظمات المجتمع المدني ، أو المجتمع نفسه".

و اضاف السيد ويت "يمكن رؤية نجاح هذه المنتديات من خلال مجموعة متنوعة من المؤشرات ، مثل انخفاض الجريمة ، وزيادة مستوى التعاون من المجتمع في حل المشاكل الأمنية ، وتقليل استخدام القوة من قبل الشرطة تجاه أعضاء المجتمع ".

صرح العميد خالد فلاح كاظم ، مدير مديرية شرطة بغداد في وزارة الداخلية العراقية ، على الأثر الإيجابي على هياكل الشرطة المحلية على مستوى المجتمع: "الدعم اللوجستي والتقني الذي قدمته المنظمة الدولية للهجرة لإعادة بناء البنية التحتية". وقد لعب تعزيز قدرة الشرطة المجتمعية دوراً أساسياً في بناء السلام في المجتمعات ، ونحن ممتنون لحكومة ألمانيا على تقديم هذا الدعم. "

 

لمزيد من المعلومات يرجى الاتصال بالمنظمة الدولية للهجرة في العراق:

ساندرا بلاك –هاتف: ٩٦٤٧٥١٢٣٤٢٥٥٠+   البريد الكتروني: sblack@iom.int