Community Policing in Iraq Booklet

With the partnership and support of the German Federal Foreign Office, IOM has been implementing the project "Strengthening Community Policing in Iraq" since February 2016. The project aims at improving security in Iraq through cooperation and information sharing between police and local communities. Main partners are the Iraqi Central Government and the Kurdistan Regional Government, in particular the Ministry of Interior through the Community Policing Directorates of both Governments.

Mainly focused on the newly retaken areas, the project follows the successful establishment of Community Policing Forums across Iraq. There are currently 58 operating Community Policing Forums across 11 Governorates, 36 of which have been established with IOM's assistance and 22 by the
local police (14 in Baghdad, 5 in Basrah and 3 in Erbil).

Fostering cooperation, transparency and mutual trust between local communities and their police is one of the main pillars of the Community Policing model, both a philosophy and an organizational strategy that aims to contribute to peace and security in Iraq by facilitating dialogue and information-sharing on security-related issues between civil society, police and the judiciary. 

By preventing conflicts from degenerating into crimes, the forums make an important contribution to stabilization and recovery in Iraq.

This booklet features stories from Community Policing Forums, and the community members who have received assistance through them. 

To access the "Community Policing in Iraq" booklet in English click here

*  *  *  *  * 

بشراكة و دعم مقدم من وزارة الخارجية الالمانية الاتحادية تنفذ المنظمة الدولية للهجرة مشروعا بعنوان "تعزيز الشرطة المجتمعية في العراق" وذلك منذ شهر شباط 2016. ان هذا البرنامج الذي يبنى على البرنامج السابق بعنوان "دعم حقوق الانسان و سيادة القانون في العراق من خلال توطيد التعاون ما بين الشرطة و المجتمعات المحلية. شركاؤنا الرئيسيون في هذا المشروع هم الحكومة المركزية العراقية و حكومة اقليم كردستان من خلال مديريات الشرطة المجتمعية في وزارة الداخلية في كل من الحكومتين.

يركز البرنامج بشكل رئيسي على المناطق المحررة حديثا, ويعمل على التأسيس الناجح لمنتديات الشرطة المجتمعية في ارجاء العراق. يوجد حاليا 58 منتدى يعمل في مجال الشرطة المجتمعية في 11 محافظة، تم إنشاء 36 منها بمساعدة من المنظمة الدولية للهجرة و 22 من قبل الشرطة المحلية (14 في بغداد و 5 في البصرة و 3 في اربيل).

يعتبر تعزيز التعاون و الشفافية و الثقة المتبادلة مابين المجتمعات المحلية و وحدات الشرطة في تلك المجتمعات احد الركائز الرئيسية في بناء نموذج الشرطة المجتمعية. حيث تهدف فلسفة هذا النموذج و استراتيجيته التنظيمية الى المساهمة في احلال السلم و الامن في العراق من خلال تسهيل الحوار و تبادل المعلومات حول قضايا الامن ما بين المجتمع المدني و الشرطة وجهاز القضاء.

 كما انه من خلال منع تحول الصراعات الى جرائم, نجحت المنتديات في المساهمة في استقرار البلاد و اعادتها الى طبيعتها في العراق. 

يحتوي كتيب "الشرطة المجتمعية في العراق" على قصص من منتديات الشرطة المجتمعية, وأفراد المجتمع الذين تلقوا المساعدة من خلالهم. 

للاطلاع على كتيب "الشرطة المجتعمية في العراق" باللغة العربية يرجى النقر هنا .