UN Migration Agency in Iraq Appeals for Funding to Assist IDPs and Returnees

An estimated 2,317,698 Iraqis continue to be displaced, and 3,511,602 people have returned since the beginning of the conflict in January 2014.

Iraq – The number of internally displaced Iraqis is currently more than 2.3 million, and those who have returned to their place of origin over 3.5 million. Responding to the needs of these vulnerable groups is a top priority for IOM, the UN Migration Agency in Iraq, as elaborated in the organization’s 2018 Crisis Funding Appeal.

The IOM appeal for USD 26.7 million highlights the urgent needs of more than 700,000 Iraqis across the country – returnees, host community members, and internally displaced persons (IDPs), especially those remaining in camps or informal settings, and those who may experience secondary displacement.

IOM Iraq’s appeal is in line with the United Nations’ 2018 Humanitarian Response Plan (HRP) in Iraq, which was launched on 6 March in Baghdad, together with the Government of Iraq’s 2018 Plan for Relief, Shelter and Stabilization of IDPs.

“Across the country, Iraqis continue to be affected by the impact of the recent conflict, and require immediate support,” said IOM Iraq Chief of Mission Gerard Waite. “The requested funding is essential to provide continued humanitarian assistance for the displaced, and to support returnees to restore social, health, housing and community infrastructure so they are able to restart their lives.”

Just over half of IOM Iraq’s appeal is destined to assist IDPs and returnees with seasonal shelter and non-food items. The appeal also covers support to camp coordination and camp management teams; psychosocial care; health-care services; emergency livelihoods in retaken areas; and the implementation of the Displacement Tracking Matrix (DTM).

According to IOM Iraq’s DTM, an estimated 2,317,698 people continue to be displaced, and 3,511,602 people have returned since the beginning of the conflict in January 2014. Returns of displaced people to their area of origin currently exceed 100,000 per month.

Of the 2.3 million displaced, more than 631,000 live in camps, and nearly 260,000 live in critical shelter arrangements, such as informal settlements, unfinished buildings, religious and school buildings.

For data on displacement across Iraq please visit the IOM Iraq DTM website portal: http://iraqdtm.iom.int

 

For more information please contact:

Sandra Black in IOM Iraq, Tel: +964 751 234 2550, Email: sblack@iom.int

*  *  *  *  *

وكالة الأمم المتحدة للهجرة في العراق تناشد للتمويل من أجل مساعدة النازحين والعائدين

العراق - بما أن عدد العراقيين النازحين في الوقت الحالي يزيد عن 2.3 مليون، وعدد العائدين إلى مناطقهم يصل إلى أكثر من 3.5 مليون بحيث يتجاوز ال 100 ألف شهريا، فإن الإستجابة لإحتياجات هذه الفئات المتضررة هي من بين الأولويات الرئيسية للمنظمة الدولية للهجرة كما هو موضح في مناشدة وكالة الأمم المتحدة للهجرة لعام 2018 حول تمويل الأزمة في العراق.

فمناشدة المنظمة الدولية للهجرة مقابل 26.7 مليون دولار، تسلط الضوء على الإحتياجات العاجلة لأكثر من 700 ألف عراقي من العائدين وأعضاء المجتمعات المضيفة والنازحين في جميع أنحاء البلاد، وخاصة أولئك الذين ما زالوا في المخيمات أو المواقع غير الرسمية، وكذلك الذين قد يتعرضون للنزوح مرة ثانية.

وتتماشى المناشدة التي أطلقتها المنظمة الدولية للهجرة مع خطة الأمم المتحدة للإستجابة الإنسانية في العراق لسنة 2018 والتي بدأت في بغداد إلى جانب خطة الحكومة العراقية لسنة 2018 لإغاثة وإيواء واستقرار النازحين.

"ان الدعم الفوري مطلوب مع استمرار تأثر العراقيين في جميع أنحاء البلاد بمخلفات النزاع الأخير"، هذا ما قاله رئيس بعثة المنظمة الدولية للهجرة في العراق السيد جيرارد وايت. وأضاف، "إن التمويل المطلوب هو ضروري لاستمرار توفير المساعدات الإنسانية للنازحين ودعم العائدين لإستعادة البنى التحتية المجتمعية والصحية والإسكانية حتى يتمكنوا من إعادة بناء حياتهم".

أكثر من نصف المناشدات للمنظمة الدولية للهجرة في العراق هي لغرض مساعدة النازحين والعائدين من خلال توفير الإيواء الموسمي والمواد غير الغذائية. كما تشمل المناشدات دعم إدارة وتنسيق المخيمات، الدعم النفسي، خدمات الرعاية الصحية وسبل كسب العيش في حالات الطوارئ في المناطق التي تم استعادتها، وكذلك لإنجازات مصفوفة تتبع النزوح.

ووفقاً لمصفوفة المنظمة الدولية للهجرة لتتبع النزوح في العراق منذ بداية النزاع في كانون الثاني 2014، عاد 3.5 مليون شخص إلى مناطقهم، في حين أن هناك أكثر من 2.3 مليون شخص ما زالوا نازحين. ومن بين النازحين، يعيش أكثر من 631 ألف شخص في المخيمات، وحوالي 260 ألف شخص يعيشون في ترتيبات الإيواء الحرجة مثل المستوطنات الغير رسمية والمباني غير المكتملة والمباني الدينية والمدارس.

للحصول على البيانات حول النزوح في جميع أنحاء العراق، يرجى زيارة الموقع الإلكتروني لصفحة مصفوفة المنظمة الدولية للهجرة لتتبع النزوح في العراق: http://iraqdtm.iom.int

 

لمزيد من المعلومات، الرجاء الاتصال بالمنظمة الدولية للهجرة في العراق:

ساندرا بلاك، رقم الهاتف. 9647512342550+، البريد الالكتروني: sblack@iom.int